کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» تألیف دبلیو. چان کیم و رنه مابورنیا، یک رویکرد تازه در زمینه استراتژیهای کسبوکار را معرفی میکند. این رویکرد به جای تمرکز بر رقابت در بازارهای اشباعشده (اقیانوسهای سرخ)، بر ایجاد بازارهای نو و دستنخورده (اقیانوسهای آبی) تأکید دارد.برخی از موضوعات اصلی این کتاب عبارتند از:
در اقیانوسهای سرخ، شرکتها برای کسب سهم بازار محدود با یکدیگر رقابت میکنند که این امر به کاهش سودآوری و رشد منجر میشود. در مقابل، اقیانوسهای آبی با ایجاد تقاضای جدید و ارائه پیشنهادات منحصر به فرد، فضایی بدون رقابت را فراهم میآورند.
این مفهوم ترکیبی از نوآوری و ارزش است که با کاهش هزینهها و افزایش ارزش برای مشتری، رقابت را بیمعنا میسازد.
این چارچوب به شرکتها کمک میکند تا با طرح چهار سؤال کلیدی، استراتژیهای خود را مورد بازنگری قرار دهند.
ویژگیهای کتاب
بررسی بیش از ۱۵۰ استراتژی کلیدی در صنایع گوناگون در طول یک قرن.
ارائه ابزارها و چارچوبهای عملی برای مدیران و کارآفرینان.
بهرهگیری از تجربیات موفق و ناموفق به منظور تبیین مفاهیم
ساختار کتاب
کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» در ۹ فصل تدوین شده است. برخی از فصول کتاب عبارتند از:
نقد و بررسی
مزایا
معایب
نتیجهگیری
کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» با معرفی مفاهیم و ابزارهای عملی، به عنوان یک راهنمای ارزشمند برای سازمانها و مدیرانی که به دنبال رشد و سودآوری در بازارهای بدون رقابت هستند، عمل میکند. این کتاب با تأکید بر نوآوری در ارزش و ایجاد تقاضای جدید، مسیر جدیدی را پیش روی خوانندگان قرار میدهد.
منبع :https://filetak.com/product/blue-ocean-strategy/