این فصل به تحلیل دلایل و نیازهای تغییر در نظامهای آموزشی میپردازد و نشان میدهد که چگونه میتوان با بهروزرسانی روشها و محتوای آموزشی، به نیازهای متغیر جامعه پاسخ داد.
در این بخش، تأثیرات متقابل فرهنگ و فرآیندهای شناختی بر یادگیری مورد بررسی قرار میگیرد و توضیح داده میشود که چگونه با درک این تعامل، میتوان فرآیند آموزش را بهبود بخشید.
این فصل به بررسی ساختار آموزش، نقش معلم و دانشآموز و همچنین اهداف و کارکردهای مختلف آموزش در نظامهای تربیتی میپردازد.
در این بخش، عواملی نظیر محیط یادگیری، روشهای تدریس، ویژگیهای فردی دانشآموزان و نقش معلمان در افزایش یا کاهش انگیزه یادگیری مورد بررسی قرار میگیرد.
ویژگیهای کتاب
این کتاب بهطور کامل به بررسی نظریهها و الگوهای مختلف تدریس میپردازد و تلاش میکند تا تصویری جامع از روشهای آموزشی ارائه دهد.
مطالب بهصورت ساده و قابل درک برای دانشجویان و علاقهمندان به حوزه آموزش و پرورش نوشته شده است.
در نگارش این کتاب، از منابع و تحقیقات جدید در زمینه آموزش و پرورش بهرهگیری شده است تا اطلاعات بهروز و کاربردی ارائه گردد.
کتاب دارای ساختاری منظم و هماهنگ است که مطالعه و درک آن را برای خوانندگان تسهیل میکند.
ساختار کتاب
کتاب به دو بخش اصلی تقسیم شده و شامل ۹ فصل است:
نقد و بررسی
مزایا
معایب
نتیجهگیری
کتاب «مهارتهای آموزشی و پرورشی؛ روشها و فنون تدریس (جلد دوم: نظریهها و الگوها)» با ارائه مبانی نظری و الگوهای متنوع تدریس، به عنوان منبعی ارزشمند برای دانشجویان و پژوهشگران در حوزه آموزش و پرورش شناخته میشود. مطالعه این اثر میتواند به بهبود کیفیت تدریس و ارتقاء مهارتهای آموزشی یاری رساند.
منبع : https://filetak.com/product/educational-training-skills-2/